Page 4 -
P. 4
кроз анализу односа прорачун – експеримент, у слу- Расподела статичког пробног оптерећења у ок-
чају ланчаног моста оптерећеног статичким оптере- виру попречног пресека конструкције третира се као
ћењем. прерасподела оптерећења.
Том приликом јасно и недвосмислено је указано Овај термин односи се на начин који би адек-
на потребу поузданог рачунског моделирања попре- ватније укључио дејство појединих конструктивних
чне прерасподеле оптерећења, како би се коректно елемената моста у начину преношења статичког
упоређивали резултати мерења и прорачуна, тј. како оптерећења у реалним конструкцијама и у рачунар-
би се прецизније донели коначни закључци који се ском моделирању мостова са апликацијама породи-
односе на критеријум употребљивости. це САА.
Општа подела метода прерасподеле статичког
пробног оптерећења у досадашној пракси је:
Obrada
Testirawe
podataka теоријски приступ – аналитичке методе,
Ocena
da теоријско експериментални приступ – пара-
prora~unskog Izlaz метарска студија.
modela
CAD FE Prora~un Овим прегледом Аутор своју пажњу усмерава на
projektovawe modelirawe modela систематизацију досадашњих метода расподеле
ne
оптерећења са теоријског становишта дате методо-
логијом истраживања.
Према томе, одабрани преглед метода за распо-
Izmene na
modelu делу оптерећења је импозантан и бројан.
Слика 5.1 Актуелност проблематике произилази из чиње-
нице да многобројност метода прорачуна показује
Код попречних пресека мостовских конструкција значај познавања ефеката попречне прерасподеле
оптерећених несиметричним постављеним статич- са гледишта доношења поузданих закључака о пона-
ким оптерећењем за попречну прерасподелу се шању моста као целине.
ангажује: Значи, експерименталном анализом се потврђује
савојна крутост – крутост на савијање, и степен оправданости теоријских анализа од којих су
торзиона крутост. најзначајније напред наведене.
Сасвим је јасно да усвојен прорачунски модел, Поред тога, дају се смернице за формулисање
уколико не укључи та оба значајна податка, неће будућих научних метода у оквиру теорија прорачуна
одсликавати стварно стање понашања реалних конструктивних система.
конструкција. Међутим, до сада је у прорачунским Поступак прорачуна утицаја у носачима услед
моделима при прорачуну попречне прерасподеле оптерећења зависи од:
оптерећења обично узима у обзир само крутост на особине оптерећења,
савијање. начина деловања,
Торзиона крутост попречног пресека моста се
супроставља утицају торзионих момената изазваних начина преношења,
напрезањима: времена задржавања, и од
Saint – Venant – ове торзије, и могућности промене положаја оптерећења.
депланације пресека. Међутим, у магистарском раду кандидата успешност
Другим речима, што је већа ширина моста, а мањи верификације резултата и прорачун угиба на 2Д
број главних носача (уколико је гредни систем) моделу друмско ланчаног моста на путу Кањижа –
Нови Кнежевац, остварена је са прерасподелом
утолико је допринос торзионе крутости већи у односу оптерећења према максималном мереном угибу.
на стварне на остварене вредности деформација. За симетричне фазе пробног оптерећења прерас-
Конструкција моста (друмског и железничког) често је подела по принципу просте греде показала је да се
веома сложена имајући у виду њен попречни пресек. мерени угиби добро слажу са рачунским вреднос-
Коловозна конструкција се пројектује да прихвати и тима.
пренесе како саобраћајно тако и друго пројектом Међутим, код фаза са не симетрично поставље-
предвиђено оптерећење на остале елементе конст- ним оптерећењем то није био случај, па је разлика у
рукције. С друге стране конструкција треба да је: вредностима резултата била технички не прихват-
отпорна на хабање, љива.
једноставна за израду, Зато, да би се успоставило добро слагање мере-
не осетљива на удар од саобраћајног опте- них и рачунских вредности угиба и код не симет-
рећења, ричних фаза оптерећења као непозната остаје само
способна да учествује у попречној прерас- прерасподела оптерећења у попречном правцу, уз
подели оптерећења, услов да се крутост читавог система не промени.
лака и једноставна при замени њених оште- Због тога, показало се да попречни носачи и
ћених делова, коловозна плоча дефинишу попречну расподелу у не
погодна за одржавање, посебно са гледишта симетричним фазама оптерећења посебно због тога
равности коловозне површине. што они за главне носаче нису зглобно везани.
Укључивање коловозне плоче као елемента за поп- Ово је учињено због тога, што деформација поп-
речну прерасподелу оптерећења може да омогући да речног носача постоји, а веза попречног и главног но-
се изоставе попречни носачи између ослонаца мос- сача (греде са непотпуном флексибилношћу) услов-
товских конструкција одређених распона и ширина. љава степен еластичног укљештења.
2