Page 4 -
P. 4

кроз анализу односа прорачун – експеримент, у слу-    Расподела  статичког  пробног  оптерећења  у  ок-
            чају  ланчаног  моста  оптерећеног  статичким  оптере-  виру попречног пресека конструкције третира се као
            ћењем.                                             прерасподела оптерећења.
               Том  приликом  јасно  и  недвосмислено  је  указано   Овај  термин  односи  се  на  начин  који  би  адек-
            на потребу поузданог рачунског моделирања попре-   ватније  укључио  дејство  појединих  конструктивних
            чне  прерасподеле  оптерећења,  како  би  се  коректно   елемената  моста  у  начину  преношења  статичког
            упоређивали резултати мерења и прорачуна, тј. како   оптерећења  у  реалним  конструкцијама  и  у  рачунар-
            би  се  прецизније  донели  коначни  закључци  који  се   ском моделирању мостова са апликацијама породи-
            односе на критеријум употребљивости.               це САА.
                                                                  Општа  подела  метода  прерасподеле  статичког
                                                               пробног оптерећења у досадашној пракси је:
                               Obrada
                      Testirawe
                               podataka                               теоријски приступ – аналитичке методе,
                                            Ocena
                                                  da                  теоријско  експериментални  приступ  –  пара-
                                          prora~unskog  Izlaz          метарска студија.
                                           modela
               CAD      FE     Prora~un                        Овим  прегледом  Аутор  своју  пажњу  усмерава  на
             projektovawe  modelirawe  modela                  систематизацију  досадашњих  метода  расподеле
                                              ne
                                                               оптерећења  са  теоријског  становишта  дате  методо-
                                                               логијом истраживања.
                                                                  Према томе, одабрани преглед метода за распо-
                                           Izmene na
                                           modelu              делу оптерећења је импозантан и бројан.

                               Слика 5.1                          Актуелност  проблематике  произилази  из  чиње-
                                                               нице  да  многобројност  метода  прорачуна  показује
               Код  попречних  пресека  мостовских  конструкција   значај  познавања  ефеката  попречне  прерасподеле
            оптерећених  несиметричним  постављеним  статич-   са гледишта доношења поузданих закључака о пона-
            ким  оптерећењем  за  попречну  прерасподелу  се   шању моста као целине.
            ангажује:                                             Значи, експерименталном анализом се потврђује
                   савојна крутост – крутост на савијање, и   степен оправданости теоријских анализа од којих су
                   торзиона крутост.                          најзначајније напред наведене.
            Сасвим  је  јасно  да  усвојен  прорачунски  модел,   Поред  тога,  дају  се  смернице  за  формулисање
            уколико  не  укључи  та  оба  значајна  податка,  неће   будућих научних метода у оквиру теорија прорачуна
            одсликавати  стварно  стање  понашања  реалних     конструктивних система.
            конструкција.  Међутим,  до  сада  је  у  прорачунским   Поступак  прорачуна  утицаја  у  носачима  услед
            моделима  при  прорачуну  попречне  прерасподеле   оптерећења зависи од:
            оптерећења  обично  узима  у  обзир  само  крутост  на      особине оптерећења,
            савијање.                                                 начина деловања,
               Торзиона  крутост  попречног  пресека  моста  се
            супроставља утицају торзионих момената изазваних          начина преношења,
            напрезањима:                                              времена задржавања, и од
                   Saint – Venant – ове торзије, и                   могућности промене положаја оптерећења.
                   депланације пресека.                       Међутим, у магистарском раду кандидата успешност
            Другим  речима,  што  је  већа  ширина  моста,  а  мањи   верификације  резултата  и  прорачун  угиба  на  2Д
            број  главних  носача  (уколико  је  гредни  систем)   моделу  друмско  ланчаног  моста  на  путу  Кањижа  –
                                                               Нови  Кнежевац,  остварена  је  са  прерасподелом
            утолико је допринос торзионе крутости већи у односу   оптерећења према максималном мереном угибу.
            на  стварне  на  остварене  вредности  деформација.   За симетричне фазе пробног оптерећења прерас-
            Конструкција моста (друмског и железничког) често је   подела по принципу просте греде показала је да се
            веома сложена имајући у виду њен попречни пресек.   мерени  угиби  добро  слажу  са  рачунским  вреднос-
            Коловозна  конструкција  се  пројектује  да  прихвати  и   тима.
            пренесе  како  саобраћајно  тако  и  друго  пројектом   Међутим,  код  фаза  са  не симетрично  поставље-
            предвиђено  оптерећење  на  остале  елементе  конст-  ним оптерећењем то није био случај, па је разлика у
            рукције. С друге стране конструкција треба да је:   вредностима  резултата  била  технички  не  прихват-
                   отпорна на хабање,                         љива.
                   једноставна за израду,                        Зато, да би се успоставило добро слагање мере-
                   не осетљива на удар од саобраћајног опте-  них  и  рачунских  вредности  угиба  и  код  не  симет-
                    рећења,                                    ричних фаза оптерећења као непозната остаје само
                   способна  да  учествује  у  попречној  прерас-  прерасподела  оптерећења  у  попречном  правцу,  уз
                    подели оптерећења,                         услов да се крутост читавог система не промени.
                   лака и једноставна при замени њених оште-     Због  тога,  показало  се  да  попречни  носачи  и
                    ћених делова,                              коловозна плоча дефинишу попречну расподелу у не
                   погодна за одржавање, посебно са гледишта   симетричним фазама оптерећења посебно због тога
                    равности коловозне површине.               што они за главне носаче нису зглобно везани.
            Укључивање коловозне плоче  као елемента за поп-      Ово је учињено због тога, што деформација поп-
            речну прерасподелу оптерећења може да омогући да   речног носача постоји, а веза попречног и главног но-
            се изоставе попречни носачи између ослонаца мос-   сача (греде са непотпуном флексибилношћу) услов-
            товских конструкција одређених распона и ширина.    љава степен еластичног укљештења.




                                                            2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9