Page 2 -
P. 2
РЕЗИМЕ ABSTRACT
У истраживању који је предмет овог рада, In this research, theoretical analysis, numerical
теоријским приступом – рачунарским моделирањем и modelling and simulations correlated with experimental
симулацијама у корелацији са експерименталним procedures are used to analyze cross sectional static
поступцима третира се попречна прерасподела ста- load distribution. This distribution is determined through
тичког оптерећења. Попречна прерасподела оптере- general deformation measurements – deflections and
ћења се утврђује на основу мерења општих дефор- changes of slope tangent on the deflection line
мација – угиба и промена нагиба тангенти на дефор- according to usability criteria analysis for specially
мациону линију према анализи критеријума упот- chosen bridge structures. In this research, special
ребљивости, на посебно одабраним мостовским attention is systematically dedicated to classification of
конструкцијама. У раду се на систематичан начин по- cross sectional load distribution as a crucial factor
себна пажња поклања класификацији попречне пре- considering most, currently available, CAA software (in
расподеле оптерећења као битног фактора са гле- this case Tower and SAP 2000n). For this purpose
дишта и могућности коришћења већине данас при- numerical model evaluation is introduced that is based
сутних рачунарских апликација за САА, (конкретно on the real behavior of bridge structure. Survey of
Tower и SAP 2000n). Због тога је успостављена оце- domestic and foreign codes and regulations revealed
на прорачунског модела на основу степена поузда- that the criterion depicted in this research represents an
ности описа стварног стања понашања мостовских innovation in bridge structure categorization form the
конструкција. Прегледом домаће и стране регулативе urban planning point of view.
уочена је иновација у категоризацији мостовских Аn original proposal for classification of bridge
конструкција са урбанистичког гледишта с обзиром structures is given in this work. It is compiled form a
на третирани критеријум у овом истраживању. case studies of experimentally tested bridge structures
У раду је дат оригиналан предлог класификације that are compared regarding their numerical modeling
обрађен на примерима испитиваних мостовских and simulation methods. Considering deformation
конструкција са гледишта методологије рачунарског verification, geometric and mechanical analogy secured
моделирања и симулација. Геометријско – механи- a simpler and more realistic numerical modeling of
чком аналогијом обезбеђено је једноставније и корек- composite “steel – concrete” cross sections with geomet-
тније рачунско моделирање носача спрегнутих поп- rically identical modeling concept.
речног пресека "челик – бетон" са геометријски иден- It is shown, through geometric and mechanical
тичним концептом моделирања за потребе верифи- analogy that stiffness varies along the girder. This
кације угиба. variation is given with a width function of engaged
Геометријско – механичком аналогијом се показа- concrete slab and a mechanical characteristics ratio of
ло да је крутост спрегнутог попречног пресека "челик two materials.
– бетон" променљива дуж носача, а дата је у функ- Cross sectional load distribution coefficient as
цији припадајуће и садејствујуће ширине бетонске model’s parameter is a function of measured deflections.
плоче, као и односа механичких карактеристика два It is stochastic in nature since it depends on a number of
материјала. parameters that have different influences under different
Коефицијент попречне прерасподеле статичког circumstances. However, for solving everyday problems
оптерећења као параметар модела у функцији мере- it is usually defined as a constant.
них угиба је стохастичког карактера, јер зависи од As a measure of special significance it is proposed
низа параметара чији је утицај у различитим окол- that usability criteria, form general deformations stands,
ностима другачији. Међутим, за решавање конкрет- is adopted in a form of L/800 ratio – a regular behavior
них свакодневних задатака обично се усваја као state of a structure, by which a necessary level is
константна величина. secured with regards to suitability in bridge structure
Као мера од посебног значаја предлаже се да се maintenance.
за критеријум употребљивости са гледишта општих
деформација усвоји L/800 – регуларно стање пона-
шања конструкције, чиме се обезбеђује потребан Key words:
ниво у погледу погодности у одржавању мостовских analysis, bridges, models and modelling, calculation
конструкција. model, CAD – CAA programme interaction, simulation,
measurement, cross sectional static load distribution,
usability of structures, stability of structures.
Кључне речи:
анализа, мостови, модели и моделирање, прора-
чунски модел, интеракција програма CAD – CAA,
програмско окружење за CAA, симулација, мерење,
прерасподела оптерећења, употребљивост конструк-
ција, стабилност конструкција.