Page 12 -
P. 12

•   Програмска  подршка  за  прорачун  рачунских   ПРЕДЛОГ УНАПРЕЂЕЊА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНЕ
                  модела неопходна је ради ефикасности обим-   АНАЛИЗЕ
                  нијих анализа. Истиче се да она није неопхо-
                  дна  за  једноставније  прорачунске  моделе  за   На основу овог истраживања констатује се да се
                  које већ постоје поуздане методе прорачуна.   предложени  нови  начин  регистровања  промене  гео-
              •   Примењени програми се могу примењивати за    метрије  конструкције,  изложене  утицају  статичког
                  прорачун, стим да се отпоштују констатације и   пробног  оптерећења,  може  извршити  ласерским 3Д
                  усклађивања на начин како је то дато у овом   скенирањем.  Разуме  се  да  у  експерименталној  ана-
                  раду.                                        лизи  и  у  овом  случају  треба  водити  рачуна  о  одре-
              •   Постпроцесорски модул програма Тоwеr 4.3.8   ђеним ограничењима. Инструмент – ласерски 3Д ске-
                  приказује угибе (Yp) у локалном координатном   нер типа Cyrax_2500 са пратећим програмом се пре-
                  систему.                                     поручује за обављање овакве врсте снимања.
              •   Препоручује  се  израда  и  прорачун  за  симу-  Овде се посебно наглашава да се у сваком кон-
                  лацију 2Д и 3Д моделима симултано, како би   кретном  случају,  на  основу  свих  утицајних  параме-
                  се постигао систем свеобухватне контроле.    тара, Програма испитивања и посебних захтева, мо-
              •   Инсистирање  на  потпуно  идентичном  геомет-  ра  донети  одлука  о  примени 3Д  ласерског  скени-
                  ријском моделу није увек оправдано, а најчеш-  рања.  У  случају  какав  је  анализиран  у  оквиру  овог
                  ће, као  у овим  условима програмског окруже-  рада  примена 3Д  ласерског  скенирања  показала  се
                  ња није ни могуће.                           као веома повољна и технички оправдана.
              •   Предлаже  се  да  код  спровођења  оваквих  ис-  Од посебног је значаја да је ово прва примена 3Д
                  траживања,  студија,  експертиза  и  елабората   ласерског  скенирања  при  испитивању  мостова  под
                                                               утицајем статичког пробног оптерећења.
                  као  метод  квалификације  прорачунског  моде-
                  ла  буде  и  експериментална  његова  оцена,  у
                  циљу  поузданости  и  инжењерске  употребљи-  СМЕРНИЦЕ БУДУЋИХ ИСТРАЖИВАЊА
                  вости резултата.
              •   Сигурност  описивања  стварног  стања  дефор-     У оквиру будућих истраживања предложу се три
                  мација је могућа као процена само уз релеван-  групе:
                  тне  доказе  подржане  одговарајућим  мерењи-
                  ма.                                          1.   Истраживање и усавршавање програмске
              •   Снимање промене геометрије може се спрово-      подршке за САА
                  дити 3Д  ласерски  скенирањем  са  предложе-    Неопходно  је  даље  истраживање  рачунарских
                  ном  методологијом  код  мостова  код  којих  се   програма  у циљу прописивања одговарајућег корис-
                  очекују угиби већи од 60mm, и за распоне не   нички  угоданог,  поузданог  и  једноставаног  програм
                  веће од L=300m, (уколико је водена препрека).   за САА, који ће омогућути коректан прорачун за кон-
              •   Истиче  се  потреба  за  усклађивање  Правил-  кретан проблем у области грађевинства.
                  ника и Стандарда техничке регулативе и тех-
                  ничке документације за део који се односи на   2.   Усавршавање методологије и примене систе-
                  прорачун конструкције.                          ма за скенирање и моделирање
              •   Предлаже се да критеријум "корисничка угод-     Са  методолошког  аспекта  у  примени  Ласерског
                  ност"  буде  један  од  принципа,  с  обзиром  на   скенирања објеката, предлажу се за будућа истражи-
                  избор и примену рачунарског програма.        вања:
              •   Треба  инсистирати  на  доследнијем  поштова-    •   Моделирања  и  визуелизације  скенираних
                  њу и спровођењу постојеће регулативе, која се        објеката намењених изради пројектно –  тех-
                  односи  на  одржавање  мостовских  конструк-         ничке  документације (пројеката  постојећег
                  ција.                                                стања).
               •   Усклађивање са новим Европским препорука-       •   Израда  прорачунског  модела (снимак_1)  у
                  ма  се  подржава  само  онда  када  економска        оквиру пратеће програмске подршке за пот-
                  снага  друштва  буде  на  већем  нивоу  чему  у      ребе симулација у програмима за САА.
                  будуће треба максимално тежити.                  •   Израда  графичког  модела  као  модула  базе
                                                                       података о мостовима (катастра мостова).
            Закључци анализе спроведене у овом раду допуњују
            се са још неким:                                   3.   Утврђивање грешке скенирања новог система
                                                                  за мерење.
               •   Греда за укрућење непотпуне флексибилности
                  прати  деформацију  ланчанице,  ово  показују   Потврђује се чињеница да је систем за ласерско
                  рачунске  вредности  вертикалних  померања   3Д скенирање релативно нов и интересантан са ве-
                  крајева вешаљки ( битних разлика у вреднос-  ликим могућностима примене, будући да је техника и
                  тима  померања  и  нема)  јер  се  издужења  ве-  технологија у сталном напредовању.
                  шаљки  услед  нормалних  сила  не  могу  ре-    У то смислу очекују се нова усавршавања и при-
                  гистровати геодетским методама).             лагођавања овој грани науке и технике.
              •   Попречни песек моста има извесну  торзиону
                  крутост, која директно утиче на начин попреч-                             Суботица,
                  не расподеле оптерећења.                                                  април 2004. године.




                                                           10
   7   8   9   10   11   12   13