Page 12 -
P. 12
• Програмска подршка за прорачун рачунских ПРЕДЛОГ УНАПРЕЂЕЊА ЕКСПЕРИМЕНТАЛНЕ
модела неопходна је ради ефикасности обим- АНАЛИЗЕ
нијих анализа. Истиче се да она није неопхо-
дна за једноставније прорачунске моделе за На основу овог истраживања констатује се да се
које већ постоје поуздане методе прорачуна. предложени нови начин регистровања промене гео-
• Примењени програми се могу примењивати за метрије конструкције, изложене утицају статичког
прорачун, стим да се отпоштују констатације и пробног оптерећења, може извршити ласерским 3Д
усклађивања на начин како је то дато у овом скенирањем. Разуме се да у експерименталној ана-
раду. лизи и у овом случају треба водити рачуна о одре-
• Постпроцесорски модул програма Тоwеr 4.3.8 ђеним ограничењима. Инструмент – ласерски 3Д ске-
приказује угибе (Yp) у локалном координатном нер типа Cyrax_2500 са пратећим програмом се пре-
систему. поручује за обављање овакве врсте снимања.
• Препоручује се израда и прорачун за симу- Овде се посебно наглашава да се у сваком кон-
лацију 2Д и 3Д моделима симултано, како би кретном случају, на основу свих утицајних параме-
се постигао систем свеобухватне контроле. тара, Програма испитивања и посебних захтева, мо-
• Инсистирање на потпуно идентичном геомет- ра донети одлука о примени 3Д ласерског скени-
ријском моделу није увек оправдано, а најчеш- рања. У случају какав је анализиран у оквиру овог
ће, као у овим условима програмског окруже- рада примена 3Д ласерског скенирања показала се
ња није ни могуће. као веома повољна и технички оправдана.
• Предлаже се да код спровођења оваквих ис- Од посебног је значаја да је ово прва примена 3Д
траживања, студија, експертиза и елабората ласерског скенирања при испитивању мостова под
утицајем статичког пробног оптерећења.
као метод квалификације прорачунског моде-
ла буде и експериментална његова оцена, у
циљу поузданости и инжењерске употребљи- СМЕРНИЦЕ БУДУЋИХ ИСТРАЖИВАЊА
вости резултата.
• Сигурност описивања стварног стања дефор- У оквиру будућих истраживања предложу се три
мација је могућа као процена само уз релеван- групе:
тне доказе подржане одговарајућим мерењи-
ма. 1. Истраживање и усавршавање програмске
• Снимање промене геометрије може се спрово- подршке за САА
дити 3Д ласерски скенирањем са предложе- Неопходно је даље истраживање рачунарских
ном методологијом код мостова код којих се програма у циљу прописивања одговарајућег корис-
очекују угиби већи од 60mm, и за распоне не нички угоданог, поузданог и једноставаног програм
веће од L=300m, (уколико је водена препрека). за САА, који ће омогућути коректан прорачун за кон-
• Истиче се потреба за усклађивање Правил- кретан проблем у области грађевинства.
ника и Стандарда техничке регулативе и тех-
ничке документације за део који се односи на 2. Усавршавање методологије и примене систе-
прорачун конструкције. ма за скенирање и моделирање
• Предлаже се да критеријум "корисничка угод- Са методолошког аспекта у примени Ласерског
ност" буде један од принципа, с обзиром на скенирања објеката, предлажу се за будућа истражи-
избор и примену рачунарског програма. вања:
• Треба инсистирати на доследнијем поштова- • Моделирања и визуелизације скенираних
њу и спровођењу постојеће регулативе, која се објеката намењених изради пројектно – тех-
односи на одржавање мостовских конструк- ничке документације (пројеката постојећег
ција. стања).
• Усклађивање са новим Европским препорука- • Израда прорачунског модела (снимак_1) у
ма се подржава само онда када економска оквиру пратеће програмске подршке за пот-
снага друштва буде на већем нивоу чему у ребе симулација у програмима за САА.
будуће треба максимално тежити. • Израда графичког модела као модула базе
података о мостовима (катастра мостова).
Закључци анализе спроведене у овом раду допуњују
се са још неким: 3. Утврђивање грешке скенирања новог система
за мерење.
• Греда за укрућење непотпуне флексибилности
прати деформацију ланчанице, ово показују Потврђује се чињеница да је систем за ласерско
рачунске вредности вертикалних померања 3Д скенирање релативно нов и интересантан са ве-
крајева вешаљки ( битних разлика у вреднос- ликим могућностима примене, будући да је техника и
тима померања и нема) јер се издужења ве- технологија у сталном напредовању.
шаљки услед нормалних сила не могу ре- У то смислу очекују се нова усавршавања и при-
гистровати геодетским методама). лагођавања овој грани науке и технике.
• Попречни песек моста има извесну торзиону
крутост, која директно утиче на начин попреч- Суботица,
не расподеле оптерећења. април 2004. године.
10