Page 3 -
P. 3

" Мост је компромис
                                                                                           човека са природом "

                                                                                                    Љ. Влајић









            1.   РЕЗУЛТАТ АНАЛИЗЕ                                 Програм дијагностике, саставио је и испитивањем
                                                               руководио Проф. др Љубомир М. ВЛАЈИЋ, дипл.инж.
            је  информација  о  техничкој  ефикасности  и  поузда-  грађ., са стручном екипом Института "Кирило Савић"
            ности  мостовске  конструкције,  донесена  на  основу   и подршком свих учесника у реализацији.
            критеријума:                                          За  анализу  понашања  конструкције  изложене
               1.  носивости,                                  утицају пробног оптерећења коришћени су резултати
               2.  употребљивости,                             класичног  геодетског  мерења (нивелман)  и  снимак
               3.  стабилности,                                конструкције добијен инструментом најновије генера-
               4.  трајности.                                  ције 3Д ласерским скенером Cyrax_2500 с једне стра-
                                                               не, и рачунарски резултати с друге стране.
                                                                  Поузданост  рачунарских  моделских  симулација
            2.   КРИТЕРИЈУМ УПОТРЕБЉИВОСТИ                     квалификује се оценом прорачунског модела. Тако се
                                                               корелацијом  мерених  и  рачунских  угиба  процењује
               У раду се контролише корелацијом резултата ме-  критеријум употребљивости мостовске конструкције.
            рења и прорачуна угиба:
               •   нивелманским читањем, и ласерским 3Д
                   скенирањем промене геометрије, са
               •   рачунарским симулацијама прорачунског
                   модела.

               Предложеним начином прорачуна са анализом и
            оценом  прорачунског  модела  може  се  квалифико-
            вати један од критеријума техничке исправности кон-
            струкција – критеријум употребљивости, као:
               •   регуларно стање конструкције, или
               •   нерегуларно стање конструкције.

                                                                         Друмски ланчани мост на путу
            3.   ОБЈЕКАТ ЕКСПЕРИМЕНТАЛНЕ АНАЛИЗЕ                           "Кањижа – Нoви Кнежевац"

               За реализацију истраживања спроведен је експе-
            римент  мерења  општих  деформација –  угиба  на   КРАЋИ ОПИС КОНСТРУКЦИЈЕ МОСТА
            друмском  ланчаном  мосту  на  путу  Кањижа –  Нови
            Кнежевац "Мост Победе" у склопу свеобухватних ис-     Ток  реке  Тисе  премошћен  је  главним  отвором
            питивања под утицајем статичког пробног оптереће-  конструкције  са  једним  распоном L=154.50m,  висе-
            ња  која  су  изведена  од  стране  Института "Кирило   ћим  ланчаним  мостом.  Коловозна  конструкција  обе-
            Савић" из Београда.                                шена је са 28 вешаљки (ø 92) за носећу ужад – лан-
               Испитивање  је  обављено 03.06.2003.  године,  по   чаницу (2 ланца са по 4 ужета) параболичног облика.
            унапред  дефинисаном  Програму  под  називом          Ланчаница  је "пребачена"  преко  порталних  ра-
            "Програм  дијагностике  стања  ланчаног  моста  преко   мова (пилона)  и  анкерована  је  у  бетонске  блокове
            реке  Тисе  на  путу  Кањижа –  Нови  Кнежевац".  Овај   удаљених 67.00m од пилона. Греда за укрућење (I –
            мост је изабран из више разлога од којих сваки има   пресека) "непотпуне флексибилности", обешена је о
            своје техничко оправдање:                          вешаљке на сваких 10.30m. На местима везе веша-
               •   Мост је детаљно испитан 1975 након његове   љки и греде за укрућење постоји могућност мање ко-
                   изградње а пре пуштања у саобраћај,         рекције дужине вешаљки односно нивелете моста.
               •   Деформације моста (угиби) су знатни (преко     АБ  коловозна  плоча  дебљине d=18cm,  (МБ 60)
                   300mm) па је њихово регистровање поуздано,   спрегнута  је  са  попречним  носачима (I –  пресека)  и
               •   Током експлоатације конструкција моста ско-  везана уз вертикалне лимове за "греду за укрућење",
                   ро 30 година практично није одржавана,      чинећи  целину  за  пријем  попречних  хоризонталних
               •   Половином 2000. године дошло је до лома     утицаја од ветра. Део конструкције преко инундација,
                   (хаварије) једне вешаљке која је након тога   односно  од  пилона  висећег  моста  према  обалама
                   замењена.                                   решен је системом спрегнутих простих греда (симет-



                                                            1
   1   2   3   4   5   6   7   8